Svar: Dagsrytme og mad til dreng på 8 måneder

9. september 2012

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Fie

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at det går rigtig godt hos jer og det lyder som om at far og søn trives med at gå hjemme og mor med at starte arbejde. Dejligt! :)

Når jeg ser jeres plan for dagen, så tænker jeg at det vil være rigtig godt at begynde med mere rigtig mad. Det vil sige mad med mere smag og også mad med mere bid. Jeres dreng kan sagtens spise mad der skal tygges, selvom han ikke har tænder. Hans gummer er meget hårde og da du har ammet ham rigtig meget, så har han ganske givet en veludviklet kæbemuskulatur. Det er rigtig godt:)

Samtidig vil børn i 7-8 måneders alderen ofte have en lyst til at putte i munden, de vil rigtig gerne gnaske og gumle, bruge deres gummer og tygge og det er meget vigtigt at udnyttet dette. Kommer I for sent i gang, kan det være rigtig svært at få ham til det senere hen, så det er nu :)

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, vil se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes rigtig godt og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød/speltgrød eller lign, lavet med mælk + vand af kop

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at gumle på, evt. lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca 9.30

Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med små rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. Meget gerne fiskepålæg. Vand af kop.

Tilbydes gerne en kop lun mælk at sove på, gerne sammen med en banan, hvis I kan få ham til at tage det. Puttes til lur ca kl 13-13.30

Efter middag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden. Tilbydes en lille portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.

Ammes evt, når mor kommer hjem - det kommer an på hvor meget det vil påvirke indtaget af aftensmad. Så kan det være bedre at amme en ekstra gang sen aften:)

Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, sovs. Det kan være laks fra ovnen, frikadeller, boller i karry, spaghetti med kødsovs, lasagne eller lignende. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, pusles og hygges med :)

Ammes rigtig godt og puttes til natten 19.30-20

Sen aften: Evt amme her i stedet for om eftermiddagen

De fleste børn vil ...

Annonce

... i 8-9 måneders alderen have brug for 3 amninger i døgnet og derudover dækkes deres behov for mælk via maden. Der bør indgå mælk i grød og mos, han kan få ost, som også er en vigtig kilde til kalk og når I spiser sovs vil han naturligt også få lidt mælk den vej igennem.

Det lyder hos jer som om at mælkebehovet godt kan stilles, selvom du kun ammer to gange i døgnet. Du fortæller at du ammer fra begge bryster og det lyder umiddelbart som om at han tager fint fra og du har godt med mælk. Han sover også igennem om natten hvilket tyder på at han ikke mangler mælk. Derfor kan jeg godt forstå hvis du vil undgå amning sen aften og det er helt fint at du ammer, når du kommer hjem fra arbejde - men vær opmærksom på at amningen her ikke må fjerne appetitten fra aftensmaden.

Efter 9 måneders alderen må han godt få større mængder komælk og du kan derfor godt begynde at give ham lidt tykmælk, neutral sødmælksyoghurt eller lignende og på den måde sikre ham lidt ekstra mælk / kalk. Giv ham også ost at gnave, brug smøreost som pålæg og brug ostesovs i maden osv.

Det lyder passende at arbejde på to lure dagligt nu og da han ofte brokker sig over at blive puttet i barnevognen på altanen, så vil jeg foreslå at I prøver at putte ham senere til middagslur. Det kan både gøre at han er mere parat til at sove, det kan også gøre at han så ikke behøver sin eftermiddagslur. Mælk og banan inden luren kan være godt, fordi det kan være med til at han sover lidt længere middagslur - så prøv om I kan få ham til at tage imod det ... :)

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Og ja, du kan sagtens give ham tomatsovs, kødboller og masser af jeres mad, der er lavet med forskellige krydderier - han vil elske det :)

I min bog "Helens bog om børn og mad", finder du opskrifter på retter, som I alle kan spise og idéer til smørbart pålæg på brødet, mad i hånden osv. Der er også dagsplaner og forslag til hvordan I måned for måned får nye madvarer introduceret i et tempo som passer de fleste børn :) Du kan også slå fødevarer op, som du er i tvivl om, hvorvidt han må få.

Hvis du stopper med at amme og han stadig ikke vil tage imod erstatning, sødmælk eller surmælksprodukter af sødmælkstypen, så synes jeg du skal drøfte med lægen om ikke det vil være relevant at han får et dagligt tilskud af kalk :)

Fortsat held og lykke - fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger